13. 7. 2009

Gdansk - Amsterdam 2009 - cesta do Kielu 1

12.7.2009
12:00
na cestě do Kielu

Po doplnění zásob vody a paliva jsme 10.7. v cca 13:00 konečně opustili Nexo. Pořád panovalo velmi špatné počasí. Naším novým cílem byl rovnou Kiel (i když původně to měl být před Kielem ještě Ystad). Po vyplutí z přístavu a vplutí na volné moře kapitán zvolil západní směr. Začali jsme křižovat proti větru s velmi douhými obrátkami. Vanul velmi ostrý vítr a obrovské vlny neustále zmítaly s lodí nahoru a dolu a zalévaly celou palubu (včetně posádky). Toto počasí mělo za následek to, že postupně se skoro polovina posádky stala nepoužitelnou jelikož je začala trápit mořská nemoc. Ten kdo zrovna nezvracel ležel jenom přikurtovaný na palubě (do podpalubí se odmítali přesunout, i když jim kapitán radil, že jít spát je to nejlepší co mohou udělat) a občas slabě projevil známky života tím, že se vymrštil jak lasička na zábradlí a opět nakrmil rybičky. Mě po vyplutí také nebylo nejlépe, ale bylo to spíš takové tlačení v žaludku než mořská nemoc a hlavně mě to do hodiny přešlo, takže jsem zůstal v té použitelné polovině posádky. Když kapitán shledal toto dílo zkázy, nařídil obrat a po větru jsme fičeli směrem ne k západní (což byla původně směr, ze kterého jsme chtěli ostrov oběplout) ale k víchodní straně ostrova, abychom se pak za ním schovali před silným větrem. Za ostrovem se vítr opravdu trochu zklidnil a i vlny byly menší. Naše ruchlost klesla z 6-7 uzlů na 3-4 uzly.



Wachta, která měla te den službu v kuchyni (wachtu tvořily dvě mladé slečny), ale pouze ležela na palubě a střídavě krmila rybky. Do podpalubí, kde je samozřejmě i kychyně se odmítaly přiblížit, takže celý den bylo stravování formou, kdo si co ulovil to měl.

V 8 večer jsme s Rafalem nastoupili službu u kormidla. První hodinu kormidloval Rafal. Postupně se začalo horšit počasí sílil vítr, přicházely přeháňky. Když mi po 9té předával kormidlo byla před námi na obzoru pěkná bouřka. Než jsme se k ní dostali už byla tma. Střídavě víc nebo míň lilo a místama jsme se houpali až na 5ti metrových vlnách. Vítr přicházel cca ze směru 300. Nahoře jsme měli hlavní plachtu stařenou na 2/3 a kosatku. Vítr byl tak silný, že i když se do placet opíral z takto nevýhodného úhlu tak jsme letěli z vlny a vlnu 6-7 uzlů. V největších náporech 8uzlů. Vlny házely s přídí nahoru a dolů a vítr držel loď v permanentním náklonu 15 a více stupňů. Aby všem útrapám nebyl konec, tak jsme se zrovna nacházeli v oblasti s hustou lodní dopravou. Mojí statostí tak nebylo jen udržet loď ve správném kurzu, ale také sledovat okolní cvrkot, a všechny lodě v našem kurzu hlásit důstojníkovi na palubě. Potkali jsme spoustu nákladních kontejnerových lodí, pak několik tankerů a jeden trajekt. O té největší jsme si původně mysleli, že její příďová a záďová světla jsou dvě samostatné lodě. Až po bližším prozkoumání dalekohledem jsme zjistili, že to mezi těma dvěma skupinkama světýlek není volné moře, ale 150 metrový tanker, takže jsme se okamžitě klidili z cesty. Řízení lodi v takovém počasí to obnáší nejen udržení daného kurzu, ale také o utahování kurzu směrem k větru, aby plachty lehce ztratily záběr, když už je loď nebezpečně nahnuta nebo je vhodné jít přídí šikmo proti vlně a tak na ní spíše naject, než jí přeskakovat a zároveň držet se před větrem, aby plachty úplně neztratily záběr a nebo dokonce nedošlo k jejich obratu.

Hlídka mi končila o půlnoci. V noci jsem se jetě párkrát vzbudil a podle chování lodi a zvuků jenž vydávala usuzuji, že hlídky po nás to taky neměly lehké. Ráno když jsem se probudil, tak už jsme měli na na dohled Švédsko a přístav a Ystad. Změnit kurz zpět na Ystad se kapitán rozhodl proto, že to byla nejbližší možná zastávka. Učinil tak, aby dal trošku oddych části posádky zdecimované mořskou nemocí a abychom mohli připevnit opravenou přední plachtu. Při přiblížení k přístavu se nám nepovedlo spojit se vysílačkou s vedením přístavu ani s Švédskou pobřežní stráží, takže jsme vjeli rovnou do přístavu trajektů se slovy: „Vyhodit nás můžou vždycky“ :-). Ihned po ukotvení se u nás oběvil člun správce přístavu. Ten nám sdělil, že se zde komunikuje na kanále 16 nikoli na kanále 12 jako jinde a vše již proběhlo hladce.