13. 7. 2009

Gdansk - Amsterdam 2009 - cesta do Kielu 2

13.7.2009
10:00
stále na cestě do Kielu

Pro znovu upevnění přední plachty bylo nutno nejen plachtu na přední stěžeň opět vytýhnout, ale zároveň najít dobrovolníka, který bude plachtu následovat a provede nahoře její správné ukotvení. Tímto dobrovolníkem kapitán určil prvního důstojníka :-). Vše již proběhlo hladce a naše loď má stále stejného prvního důstojníka. Kapitán se ještě odebral zakoupit nějaké mapy a proto jsme Liborem využili tento čas k odlovení nějaké kešky. V rozumné vzdálenosti se nacházely pouze dvě a obě se nám podařilo velmi rychle odlovit.



Po návratu kapitána na loď (cca v 10:00) jsem opustili Ystad a tím i Švédsko a vydali se konečně již směr Kiel. Moře bylo zezačátku opět velmi divoké a proto se opakoval scénář s napůl nefunkční posádkou odpoledne se ale vítr uklidnil a na začátku naší wachty v 16:00 nám do zad foukal již jrn velmi slabý vánek, který nás postrkoval rychlostí cca 3 uzly směrem ke Kielu. Asi za hodinku jsme přešli na motor jelikož přestalo foukat úplně. Tou dobou jsme se pohybovali v oblasti s velmi silným loním provozem a proto jsme museli neustále měnit kurz a proplétat se mezi tankery, trajekty a kontejnerovými loděmi. V podvečer nám kapitán připravil první školení týkající se navigace. Vysvětlil nám základní způsoby navigace a základní výpočty pro stanovení mapového a nebo naopak kompasového kurzu (započítává se odchylka magnetického severu od skutečného, magnetická deklinace kompasu, drift způsobený větrem a unášení mořskými proudy), výpočet polohy pomocí známé výchozí pozice směru a rychlosti, výpočet pozice podle jednoho nebo dvou orientačních bodů atd. V průběhu školení jsme se také dozvěděli naši současnou polohu a naším úkolem bylo spočítat za jak dlouho a s jakým kompasovým kurzem by jsme se dostali do různých destinací.



Kapitán se rozhodl v noci udělat dvouhodinovou přestávku na jednom Dánském ostrově (býla jedna hodina ráno a jediné co vím, že to bylo Dánsko na víc se mě neptejte :-) ). Zde si celé posádka dala rychlou sprchu a měli jsme pokračovat okamžitě dále. Zastávka se protáhla až do 5ti do rána (i když nevím proč, po sprše jsem šel ulovit ještě pár hodin v posteli před wachtou). V 5 ráno mě a Rafala vzbudil první důstojník a vyrazili jsme z přístavu. V místech kde se teď plavíme je trajektů jak aut na jižní spojce, takže opět už od rána hrajeme hru „Uhni nebo tě přejedu“ :-) Za přístavem jsme vztyčili hlavní plachtu na 2/3, kosatku a přední plachtu na 1/3. Asi za 10 minut, ale kapitán prohlásil, že to prd jede (3-4 uzly) a všechny plachty jsem rozvinuli do plné velikosti. Vane sice zase proti, ale jinak dobrý vítr, takže to už od 6ti pelášíme směr Kiel, kde by jsme měli být někdy k večeru. Jelikož opět jedeme opět na „by the wind“ tak vše na lodi je opět nakloněno o 15 – 20 stupňů. Nakloněna byla i celá snídaně, kdy postavit hrneček s čajem na stůl prostě nebylo možné protože by se buď rovnou vylil nebo by zmizel neznámo kam. Stejné probléme jsme řešili s čímkoliv co bylo v době snídaně na stole a nebylo zrovna dobře přikurtované. Momentálně jediné co mi brání abych poletem opustil postel a rozmáznul se na protější stěně je pořádné dubové prkno. Naučil jsem se, že je více než záhodno spát na zádech, jelikož pokud spíte například na levé boku a loď je nakloněna na pravobok jako je tomu nyní, tak ve chvíli kdy bude proveden obrat (o čemž vy se dozvíte až když bude proveden jelikož spíte :-)) tak přístanete ksichtem na boku lodi, který z druhé strany ohraničuje vaši postel.