18. 7. 2009

Gdansk - Amsterdam 2009 - Kielský kanál

14.7.2009
12:00
Kielský kanál


Do Kielu jsme dorazili večer kolem osmé hodiny. Do kielského fjordu jsme vpluli už kolem šesté, ale trvalo nám ještě dvě další hodiny, než jsme se dostali až začátku kanálu. Začátek i konec kanálu je ohraničený obrovoskými zdymadly. Těchto zdymadel je zapotřebí obzvláště na straně Severního moře jelikož zde je výrazný příliv i odliv a pokud by zde nebyla tato zdymadla při odlivu, tak by se při odlivu stala z kanálu totální pláž. Podle u zdymadel umístěné informační cedule jsou zdymadlová vrata u Kielského kanálu největší svého druhu na světě. Po otevření vrat se do zdymadla nahrnula banda menších i větších plachetnic a jeden velký výletní parní remorkér. Po uzavření vrat došlo k ukotvení lodí a zvýšení hladiny ve zdymadle o cca 2 metry. Následně se otevřela druhá vrata a osazenstvo zdymadla se vyhrnulo na kanál. Větší lodě ještě na zdymadle naloží pilota, který vede loď skrz celý kanál. Průměrná hloubka kanálu je 10m.



Na kanále je povolena pouze plavba na motor a proto jsme se během plavby po kanálu věnovali hlavně četbě a navigačním školením. Jedno školení bylo také speciálně věnováno přílivovým a odlivovým proudům. Nejen jak vypočítat jejich sílu a směr v určitou chvíli na určitém místě, ale hlavně jak vypočítat bezpečné časové intervaly pro loď v přístavech kde při odlivu klesá hladina pod náš ponor. Nutno uvést, že příliv a odliv na Baltu v podstatě neexistuje (3cm), ale například v Severním moři, kam jsme právě kanálem mířili působí velmi významně. Také jsme se dozvěděli jak je upravena jurisdikce na moři ve vodách národních a mezinárodních.




V noci jsme prý ještě chvilku kotvili v nějaké maríně na kanále, ale jelikož jsem usnul v 9 a vzbudil se až ráno na snídani (noc bez wachty jupi :-)) tak o tom nic nevím. Cesta po kanále nám celkově zabrala jeden den. Kanál má délku něco přes 100km.




Před koncem kanálu jsme potkali plachetnici plavící se pod německou vlajkou ale mající polskou posádku, která se znala s kapitánem. Jelikož mířili opačným směrem a my jsme měli dost času, tak jsme provedli obrat a přikotvili se k jejich boku přímo na kanále. Následovala vzájemná prohlídka obou lodí a výměna informacích o posledním stavu počasí atd. Když už jsme provedli odpoutání lodí a obraceli jsme se do původního směru tak jsme zjistili, že máme na palubě ještě jednoho člena druhé posádky :-) proto jsme se obrátili zpět a zapomenutého člena jsme po chvilce smlouvání vyměnili za velkou konzervu broskví :-)